Dirigent

Patrick Van der Meiren startte zijn muzikale opleiding op 7-jarige leeftijd als trompettist bij de fanfare van zijn geboortedorp Rupelmonde.

Patrick studeerde aan de muziekacademies van Hemiksem, Braine-le-Compte en het Conservatorium van Antwerpen. Ook nam hij privélessen harmonieleer.

Hij behaalde regeringsmedailles voor trompet/cornet, muziekgeschiedenis, notenleer, transpositie en kamermuziek.

In 1978 werd hij laureaat van de Nationale muziekwedstrijd van België.

Gedurende 15 jaar was Patrick ”Principal cornet” van de brassband “Terpsichore”.

Bij het kwartet “Astarte” 3 jaar 1ste cornettist en bij de soulgroep ”the Rooftops” speelde hij 2 jaar trompet. In 1981 begon hij zijn loopbaan als dirigent bij de toenmalige brassband “St-Cecilia” Rupelmonde (de huidige “Mercator brass”), en behaalde hiermee diverse successen in binnen-en buitenland zoals o.a. het WMC (wereld muziek concours)  te Kerkrade Nederland, Vlaams Open Kampioenschap voor brassbands, Nationaal kampioenschap België, Nederlandse kampioenschappen te Leeuwarden, e.a. In 2006 bevestigde hij nog in ere-divisie tijdens de provinciale wedstrijden van Oost-Vlaanderen. Hij bleef hier dirigent tot 2007. Hij concerteerde reeds in Schotland, Duitsland, Engeland, Nederland, Zwitserland, Rusland en de Ambassade in Cairo (Egypte).

Hij werkte ook al samen met o.a.: Raymond van het Groenewoud, Gunther Neefs, Bart Van den bossche, Barbara Dex, Jo Vally, Jackobond, ………..

Momenteel speelt hij solo-cornet in de brassband “Scaldis” en is hij dirigent van verschillende muziekverenigingen.

Patrick Van der Meiren Home